مادر های عزیز چقدر مراقب خودتون هستید؟

همه آنچه زنان باید از تغذیه خود بدانند.

1392/12/7 20:14
نویسنده : پزشک آشنا
584 بازدید
اشتراک گذاری

قسمت اول:

زنان و دختران بر حسب جنسیت خود، نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارند . استفاده از يک رژيم غذايي مناسب باعث جلوگیری از سندرم قبل از قاعدگی،کاهش استرس و حفظ وزن مناسب می شود و همچنین به حفظ زیبایی زنان کمک می کند.

  • روي مواد غذايي با منشا گياهي تاکيد کنيد.

بشقاب خود را از سبزيجات با برگ سبز و ميوه جات پر کنيد. استفاده از غلات سبوس دار و لوبيا و حبوبات نيز فيبر بدن شما را تامين مي کند و در طول روز شما را نگاه مي دارد. در صورت امکان از غذاهاي فرآوري شده استفاده نکنيد بلکه از غذاهاي محلي استفاده نماييد ، استفاده از اين غذاها را در راس رژيم خود قرار دهيد.

  • استخوان ها به کلسيم نيازمند هستند.

 زنان بيشتر از مردان در معرض پوکي استخوان قرار دارند. اگردر برنامه غذایی کلسیم کافی وجود نداشته باشد ، بدن مجبوراست برای حفظ عملکرد طبیعی خود کلسیم موردنیاز را از ذخیره آن در استخوان ها بردارد. ادامه این وضع ، کاهش کلسیم استخوان ، نرمی استخوان و نهایتا پوکی استخوان را بدنبال دارد شیر ومواد لبنی مثل ماست وپنیر بهترین منابع غذایی کلسیم هستند و منابع گياهی  نظير لوبيا، کلم بروکلي ، کلم پيچ ، کلم بروکسل  و خربزه .

  • از پروتئين زياد در رژيم غذايي خود استفاده نکنيد .

پروتئين بخش مهمی در رژيم غذايي سالم را شامل مي شود اما مصرف بيش از حد پروتئين ها با منشا حيواني مانند آن چه که در بسياري از رژيم هاي کم کربوهيدرات و پر پروتئين ديده مي شود به طور خاص براي خانم ها خطرناک است. مصرف بيش از حد پروتئين باعث از دست رفتن کلسيم مي شود و در طول زمان اين موضوع باعث کاهش تراکم استخوان ها شده و منجربه پوکي استخوان مي گردد.

  • حتما به اندازه کافي آهن در رژيم غذايي خود داشته باشيد.

 در رژيم غذايي بسياري از خانم ها  به ميزان مناسبي آهن وجود ندارد مهمتر از اين خانم ها در دوران قاعدگي حجم زيادي از اين ماده معدني را از دست مي دهند. بنابراین سعی کنید علاوه بر مصرف غذاهای حاوی آهن با مشورت پزشک آزمایش خون انجام دهید و اگر لازم است از قرص‌های آهن استفاده کنید.غذاهاي سرشار از آهن مانند گوشت کم چرب قرمز،گوشت مرغ، عدس، اسفناج، بادام و غلات غني شده با آهن.

  •   مصرف کافئین را کاهش دهيد.

بنا بر نظر متخصصان، مصرف بیش از حد کافئین ـ بیش از 500 یا 600 میلی‌گرم در روز ـ می‌تواند باعث بیخوابی، عصبانیت، کج‌خلقی، بی‌قراری، بروز ناراحتی‌ها و مشکلات گوارشی ،از دست رفتن کلسیم و افزایش سرعت ضربان قلب شود.

 پزشک آشنا

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)