مادر های عزیز چقدر مراقب خودتون هستید؟

واکسن کودک

1392/12/7 20:13
نویسنده : پزشک آشنا
271 بازدید
اشتراک گذاری

چگونه اطمينان يابيم که نوزاد براي سفرهاي خارج از کشور به درستي واکسينه شده است؟ 

براي اطمينان يافتن از اينکه فرزند شما براي سفر خارج از کشور به درستي واکسينه شده است بايد به نکاتي خاص توجه داشته باشيد. به هنگام سفر هم نوزادان بايد واکسينه شوند و هم کودکان بايد از برنامه واکسناسيون منظمي برخوردار  گردند. در بسياري موارد مي توان نوزادان  را به هنگام لزوم پيش از موعد واکسينه نمود. بسته به اينکه به کجا سفر مي کنيد بايد نوزادان را واکسينه نماييد. همواره سن کودک را به ياد داشته باشيد. در آمريکا واکسينه نمودن کودکان به عهده والدين است اما در بسياري از کشور ها قبل از ورود بايد مدارک واکسيناسيون همراه کودک باشد.

مراحل:

۱-دقت کنيد براي ورود به کشور مقصد چه واکسيناسيوني لازم است. 

 

۲-با متخصص اطفال مشورت کنيد تا اطمينان يابيد فرزند شما  از برنامه واکسيناسيون منظمي برخوردار است . در بخش زير درباب سفر دستورالعمل هايي بيان شده است تا اطمينان يابيد در سن توصيه شده براي واکسيناسيون، کودکان از ايمني برخوردارند .

 

  • واکسن هپاتيت B: نوزاد قبل از سفر بايد 3 دوز اين واکسن را دريافت کند. دوز اول به نوزاد داده مي شود.بعد از 4 هفته دوز دوم تزریق می شود و دوز سوم 8 هفته بعد از دوز دوم بلافاصله به نوزاد داده مي شود. هرچند مي توان در طول 4 هفته دو دوز اين واکسن را به نوزاد داد  اما  دوز سوم را نمی توان  تا هنگامي که 16 هفته از دوز اول بگذرد به کودک دهند. بنابراين اگر سفر شما زودتر از 16 هفته انجام پذيرد نوزاد شما فقط کمي درمقابل هيپاتيت B با دو دووزي که دريافت کرده ايمن است.
  • واکسن کزاز، ديفتري و سياه سرفه:  دوز اول را در هفته ششم به نوزاد مي دهند و دوز دوم و دوز سوم  را 4 هفته بعد از هر دوز مي دهند.
  • واکسن آنفولانزاي نوع B: اگر نوزادان زير 15 ماه اين واکسن را دريافت نکرده باشد بايد حتما قبل از سفر دو دوز از اين واکسن را دريافت کند. و فاصله بين دوزها نبايد کمتر از 4 هفته باشد.
  • فلج اطفال: دوز اول در 2 ماهگي توصيه شده و دوزهاي بعدي در چهار ماهگي و دوباره 6 تا 18 ماهگي. اما به هنگام سفر بايد 4هفته بين دوز ها فاصله باشد.
  • روتاويروس: دوز اول در 2 ماهگي و حداقل چهار هفته بين دوزها فاصله باشد.
  • سرخک اوريون و سرخجه: دوز معمول  در 12 ماهگي شروع مي شود. اما کودکان 6 تا 11 ماه قبل از سفر بايد واکسن سرخک ظرفيتي دريافت کنند.
  • پنوموکوکي: قبل از 12 ماهگي نمي توان به نوزاد داد.
  • هيپاتيت E: براي نوزادان قبل از 1 سال مناسب نيست.

۳-۳ الي 4 ماه قبل از سفر با پزشک کودکان مشورت کنيد تا واکسن هاي مورد نياز  براي سفر به کشورهاي خارجي را براي نوزاد دريافت کنيد.اگر برنامه مسافرت شما زودتر از رسيدن نوزاد به 3 ماهگي صورت مي گيرد 4 تا6 هفته پيش از سفر براي دريافت بعضي واکسن ها زمان مناسبي است.

 ۴-براي سفربه تمام کشورهاي خارجي نوزاد بايد واکسن تب زرد و مننژيت مننگوکوکي را دريافت کند. اما واکسن تب زرد براي نوزادان زير 9 ماه توصيه نمي شود و نیز اين واکسن  نبايد به نوزادان زير 6 ماه داده شود.

اخطار:

اولين دوره دريافت واکسن براي کودکان  در آمريکا از 6 هفتگي شروع مي گردد و بعضي واکسن ها براي برخي از نوزادان کارآمد نيست و  بعضي واکسن ها براي نوزادان توصيه نمي شود مگر اينکه سفر به کشورهاي ديگر نياز به زدن آن واکسن خاص داشته باشد. 

 

 

پزشک آشنا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)