مادر های عزیز چقدر مراقب خودتون هستید؟

چگونه سالم بمانیم؟

1392/12/7 20:03
نویسنده : پزشک آشنا
109 بازدید
اشتراک گذاری

بسياري از افرادی که داراي بيماري جدي هستند فقط برای اینکه یک روز را در سلامت کامل به سربرند ، حاضرند همه چیز خود را بدهند. براي حفظ سلامتي خود به توصيه هايي زیر عمل کنید:

مراحل

1-از رفتارهاي پرخطر بپرهيزيد.

پذيرفتن خطرات بي مورد ، هم براي جسم مضر است و هم براي روح عواقب ويرانگر آن مدت ها باقي خواهد ماند. به خطر انداختن بدن به طور جدي و دائمي ممکن است نشانگر وجود يک مشکل رواني حاد باشد در اين مورد بايد به پزشک متخصص مراجعه کنيد؛ پزشکي که رشته تخصصي او در آن رابطه است. هدف خود را بر اساس يکي از دستاوردهايي که در قسمت زير بدان اشاره شده است تعيين کنيد.

  • رابطه جنسي بي خطري داشته باشيد.
  • شراب خواري را کنار بگذاريد.
  • از نوشيدن نوشيدني هاي الکلي بپرهيزيد.
  • سيگار کشيدن را ترک کنيد.
  • مصرف مواد مخدر را کنار گذاريد.

2- آب زیاد بنوشيد.

بزرگسالان علاوه بر نوشيدن چايي و قهوه بايد حدود يک ليتر يا بيشتر در طي روز آب بنوشند يعني شش يا هشت ليوان آب. آب، بدن انسان را در دماي مناسبي نگاه مي دارد و سموم را خارج مي کند، سمومي که نتيجه اجتناب ناپذير سوخت و ساز بدن و محصول زندگي صنعتي است. مصرف غذاهاي پر آب بسيار مفيد است.

3- غذاهاي خوب مصرف کنيد.

بسته به برنامه کاري يا برنامه تحصيلي شما، يک صبحانه حاوي مواد ارگانيگ هنگامي که با يک ميان وعده  همراه شود شما را تا هنگام ناهار نگاه مي دارد . بهترين زمان براي صرف يک وعده شام سبک و سالم بين ساعت 5 و 8 بعد از ظهر مي باشد. بهتر است  نيمه شب از مصرف ميان وعده ها پرهيز کنيد چرا که مصرف ميان وعده در آن هنگام کالري اضافي وارد بدن شما مي کند و خواب شما را به هم مي زند. اگر از يک برنامه غذايي ثابتي پيروي کنيد بدن شما احساس راحتي بيشتري مي کند. به خاطر داشته باشيد همه چربي ها براي بدن شما مضر نيستند. روغن ماهي هايي مانند ماهي آزاد و تن ماهي و خوراکي هايي مانند آوکادو، آجيل و روغن زيتون حاوي چربي هاي مفيد مي باشند. مواد غذايي فوق الذکر براي يک رژيم غذايي متعادل ضروري است.

  •  آشپزي را بياموزيد. درست کردن غذا براي خودتان تجربه لذت بخشي است چرا که مي توانيد دستورات غذايي متفاوتي را امتحان کنيد و در عين حال درهزينه ها صرفه جويي کنيد.
  •  رژيم غذايي حاوي فيبر، کلسترول شما را کاهش مي دهد سطح قند خون شما را تنظيم مي کند سلامت روده ها را بهبود مي دهد و مانع از پرخوري شما مي گردد. مقدار توصيه شده مصرف فيبر 30 گرم در روز براي مردان و 21 گرم براي زنان است بعد از سن 50 سالگي اين مقدار به 38 گرم براي مردان و 25 گرم براي زنان مي رسد. بعضي منابع غذايي حاوي فيبر شامل ميوه جات و سبزيجات (با  پوست) غلات سبوس دار و حبوبات مي باشد.
  • مصرف اننتي اکسيدان ها را افزايش دهيد تا با راديکال هاي آزاد که موجب بيماري هاي سرطان و بيماري هاي قلبي و تصلب شرايين  و ساير بيماري ها مي شود، مقابله کنيد.
  • به وزن مناسب بدن برسيد. قالب بدن هر کس چه از لحاظ اندازه و چه از لحاظ وزن با ديگري متفاوت است. فردي درشت هيکل وزني بيشتر از يک فرد ريز اندام دارد.
  • از هر گونه رژيم هاي سخت بپرهيزيد. براي کاهش وزن هيچ گلوله جادويي وجود دارد اگر هم باشد آن محروم کردن بدن از مواد مغذي حياتي نيست. تغيير آهسته عادات غذايي بهتر است و منافع بلند مدت آن براي سلامتي شما بيشتر است.
  • به ياد داشته باشيد فقط ورزشکاران حرفه اي هستند که مي توانند به اندازه کافي کالري بسوزانند و پرخوري کنند البته آن ها هم این کار را نمي کنند چون خيلي به بدن فشار مي آيد.

حتي اگر کالري بيش از کالري توصيه شده مصرف مي کنيد فقط از آنهايي مصرف کنيد که حاوي مواد مغذي هستند. به ياد داشته باشيد بدون کالري قلب و مغز و ماهيچه ها و استخوان ها و اعضاي بدن و خون نمي توانند براي هميشه به کار خود ادامه دهند.

4- سيستم ايمني بدن خود را تقويت کنيد.کسي که دائم احساس خستگي و سرما مي کند کسي که دچار عفونت ها يا ساير عوارضي است که از ضعف سيستم ايمني بدن ناشي مي گردد نمي تواند عادت سالم خود را حفظ نمايد و از سطح بالاي انرژي برخوردار باشد.

5-کيفيت خواب خود را بهبود دهيد. هنگامي که در خواب هستيد بدن شما سلول هايي را توليد مي نمايد که با عفونت ها و التهاب ها و استرس مبارزه مي نمايد اين بدان معناست که داشتن خواب اندک يا کيفيت بد خواب، شما را در معرض ابتلا به بيماري قرار مي دهد و مدت زمان بهبودي شما را افزايش مي دهد. علاوه بر آن طي تحقيقاتي که در مجله امريکايي تغديه باليني انجام شد متوجه شدند مرداني که 4 ساعت مي خوابند 500 کالري بيشتر از هنگامي که 8 ساعت مي خوابند کالري مي سوزانند.

ادامه دارد...

پزشک آشنا

 

 

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)