مادر های عزیز چقدر مراقب خودتون هستید؟

بهبود تغذیه خانم های باردار و شیرده

1392/12/7 20:08
نویسنده : پزشک آشنا
92 بازدید
اشتراک گذاری

نکات تغذیه ای در دوران بارداری:

شما به 300 کالري اضافي در روز در برنامه غذايي خود نيازمند هستيد تا از دوران بارداري سالم برخوردار باشید  و منبع غذايي غني را براي نوزاد خود فراهم آوريد.در دوران حاملگي افزايش وزن امري طبيعي به حساب مي آيد . مراقبت از کودک بعد از تولد در کاهش وزن مادر بسیار موثر است.

مصرف مواد غذایی زیر  برای داشتن دوران بارداری سالم ضروریست:

مصرف چربی و پروتئین
  • چربيها و پروتئين ها براي مغز و سيستم عصبي نوزاد در حال رشد از اهميت خاصي برخوردار است. براي کنترل وزن خود در اين دوران سعي کنيد از از منابع  پروتئيني بدون چربي و از چربي هاي سالم استفاده نماييد.
الکل ننوشید
  • از مصرف الکل در دوران بارداری بپرهيزيد. حتي يک قطره الکل هم براي نوزاد مفيد نيست.
کمتر قهوه و کافئین بخورید

 

  • مصرف کافئين را کاهش دهيد. مصرف کافئين خطر سقط جنين را افزايش مي دهد و در جذب آهن اختلال ايجاد مي نمايد. خودتان را محدود نماييد و بيشتر از يک بار در روز از نوشيدني هاي حاوي کافئين استفاده نکنيد.
وعده های سبک غذایی
  • بيشتر ازوعده هاي غذايي معمولي استفاده کنيد تا وعده هاي غذايي سنگین . استفاده از وعده هاي غذايي سبک و معمولي مانع از بروز حالت تهوع و سوزش سر دل مي گردد.
مواد ممنوعه در دوران بارداری
  • به غذاهايي که براي خانم هاي باردار خطرناک هستند توجه کنيد اين غذاها شامل  پنير نرم، sushi، سوسيس و کالباس گوشت، جوانه هاي خام و تن های ماهی که ممکن است حاوي مقادير زيادي جيوه باشد.

 

 

دوره شیردهی

مصرف مواد غذایی زیر در دوران شیردهی توصیه می شود:

غذاهای مفید
  • مصرف کالري را کمي افزايش دهيد تا بدن شما منبع ثابت شير را فراهم آورد.بيشتر از پروتئين هاي بدون چربي استفاده کرده و کلسيم مصرف کنيدکه در دوران شيردهي بسيار ضروري است.
مکمل های غذایی
  • از مکمل هاي ويتامين که پيش از تولد  بايد مصرف شود استفاده نماييد اين مکمل ها در دوران شير دهي نيز مفيد هستند مگر اينکه پزشک  ِ شما را از مصرف آن منع کند.
سیگار ممنوع !
  • از مصرف الکل، کافئين و نيکوتين بپرهيزيد. همان طور که در بخش قبل درباب دوران بارداري بدان اشاره شد در دوران شيردهي نيز از نوشيدن الکل و استعمال سيگار بپرهيزيد و مصرف کافئين  را کاهش دهيد.
به واکنش های آلرژیک کودک توجه کنید
  • اگر کودک شما واکنش هاي آلرژيک از خود بروز داد احتمالا بايد رژيم غذايي خود را تغيير دهيد. آلرژن هاي غذايي شامل شير گاو، تخم مرغ، گندم، ماهي و مرکبات مي باشد. در مورد آلرژي به شير گاو مي توانيد نيازهاي خود به کلسيم را با مصرف غذاهاي پر کلسيم ديگر مانند کلم ، کلم بروکلي و ماهي ساردين تامين کنيد.

 

پزشک آشنا

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)