مادر های عزیز چقدر مراقب خودتون هستید؟

روش های مراقبت از ناخن ها

1392/12/7 19:46
نویسنده : پزشک آشنا
120 بازدید
اشتراک گذاری

مراقبت از ناخن ها نه تنها دستان شما را زیباتر جلوه می دهد بلکه به بهداشت و سلامت شما یاری می رساند. موارد زیر شما را برای داشتن ناخن های سالم یاری می کند:

1- هنگامی که ناخن شما خیلی بلند می شود آن را کوتاه کنید. هنگامی که ناخن های شما بیش از اندازه بلند می شود آن را کوتاه نمایید. اگر به موقع ناخن های خود را کوتاه نکنید ناخن ها ممکن است بشکند یا به جایی گیر کند یا حتی بدتر از آن، ناخن های بلند ممکن است چیزها را خراش دهد از جمله بدن خودتان را.

 • در باره ناخن های پا بیشتر دقت کنید. برای مراقبت درست از ناخن های پا، ناخن های پا را به صورت صاف بگیرید نه به صورت نیم دایره. کوتاه کردن ناخن پا به شیوه ای نا مناسب آسیب هایی که به انگشتان پا وارد می کند و استفاده از کفش تنگ یا پوتین تنگ ممکن است باعث فرو رفتن گوشه ناخن ها در داخل گوشت شودکه در نتیجه منجربه رشد ناخن در داخل گوشت می گردد.

2- برای داشتن ناخن هایی خوب از رژیم غذایی مناسبی پیروی نمایید. ناخن های شکننده ممکن است بدلیل کمبود آهن رخ دهد. مواد غذایی سرشار از آهن عبارتند از جگر،گوشت قرمز، انواع ماهی ها، محصولات سویا، لوبیا، عدس، محصولات تهیه شده از غلات کامل، اسفناج، سبزیجات تازه، مارچوبه، جعفری، مرغ و بوقلمون، مغزها، زرده تخم مرغ، میوه های خشک مانندکشمش، خرما، برگه زرد آلو و غیره. با مصرف این مواد غذایی از ناخ هایی سالم بهره مند می شوید.

  • تربچه معمولا حاوی کلسیم بیشتری است بعلاوه ویتامین D، این مواد مکمل رشد ناخن ها هستند. مصرف هر روز تربچه باعث می گردد از ناخن هایی سالم و محکم برخوردار شوید.
  • به همین ترتیب برای مراقبت روزانه از ناخن خود از مواد غذایی حاوی کلسیم بیشتری استفاده نمایید برای مثال محصولات لبنی را در برنامه غذایی خود وارد کنید.

3-استفاده از برخی ترفند ها و درمان ها برای پاکیزه نگاه داشتن ناخن ها و پاک کردن لکه ها.

  • به مدت چند دقیقه انگشتان پا و دست خود را در محلول آب و آب لیمو فرو کنید. این محلول شامل یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه است؛ سپس انگشتان خود را با آب گرم بشویید و از مرطوب کننده استفاده نمایید. این شیوه به از بین بردن لکه های روی ناخن یاری می رساند.
  • برای مراقبت از ناخن ها، انگشتان پا و دست خود را در روغن خردل ولرم به مدت 8 تا 10 دقیقه فرو کنید؛سپس آهسته و به صورت مرتب انگشتان خود را مالش دهید تا گردش خون در آن به صورت معمول درآید. هر روز باید برای همه انگشتان خود از این شیوه استفاده نمایید تا ناخن هایی زیبا و محکم داشته باشید.
  • یک روز در میان نیز ناخن های خود را در روغن زیتون گرم برای مدت 15 الی 20 دقیقه قرار دهید. این روشی مفید در محکم نمودن ناخن های دست و پا به حساب می آید.
  • ناخن های خود را ماساژ دهید . تکه ای پنبه را در آب لیموی تازه فرو کنید و مدتی کوتاه آن را از سمت راست رو به بیرون روی ناخن مالش دهید. با استفاده از این روش تمام ناخن ها یک به یک محکم و براق می شوند.

نکات

  • در فصل تابستان برای جذب عرق دستان از دستکش پنبه ای گیاهی استفاده کنید. این امر از ابتلا به بیماری های ناشی از میکروب ها که در زیر ناخن ها جمع می شود جلوگیری می نماید.
  • دیگر شیوه مراقبت از ناخن ها ماساژ درمانی تمام ناخن هاست.

اخطار

  • ناخن های خود را نجوید. این امر هم برای ناخن ها مضر است و هم برای دندان ها.
  • به منظور داشتن ناخن هایی زیبا از برق ناخن استفاده نمایید. استفاده از برق ناخن هیچ ایرادی ندارد به شرطی که روی پوست استفاده نشود.
  • هنگامی که ناخن شما در داخل گوشت شروع به رشد کرد سعی نکنید آن را از داخل پوست خارج کنید چرا که دچار خونریزی شده و پوست و ناخن شما کنده می شود و از همه بدتر با درد همراه می گردد. اجازه دهید ناخن رشد کند تا از داخل گوشت خارج شود .
  • اگر تکه هایی از لاک ناخن شما جدا شد بقیه لاک را با ناخن خراش ندهید در عوض از پاک کننده لاک استفاده نمایید. مقداری پنبه را به پاک کننده لاک آغشته نمایید و آن را روی ناخن ها بمالید تا هنگامی که لاک پاک شود. اگر لاک را از روی ناخن خراش دهید جای خراش روی ناخن باقی می ماند.
  • از مواد آلوده استفاده نکنید و همواره ناخن گیر و سوهان ناخن خود را بعد از هر بار مصرف بشویید در غیر این صورت ناخن های شما آلوده تر می گردد.

 

پزشک آشنا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)